This blog is about my life. And speaking of life, anything can happen. So, this blog is actually more about anything that happen while im living my life =)

Wednesday, November 17, 2010

Kegedikan Untuk Tulis Entri Baru Pukul 4:19 AM

Disebab kn terlalu sejuk, aku tiba2 terjaga dari tido. nk tido balik, da bosan. taktau mai kot mana tringat nk wat entri lain plak. ketagihan blogging kot, atau mngkin kegedikan aku. aha.

Entri ni pasal bnda yang org2 sekeliling gua slalu dok beli, sruh gua beli dan gua tngok sakan btul depa ni. perasaan ntuk mencuba mmg ada. depa kata, skali ang try, ang bleh jd ketagih spanjang hidup ang. haa gua brckap pasal bnda yg bgi kita tiup asap, rokok.

Gua pn xtahu menahu sgt pasal rokok ni, tpi gua tawu rokok mmbahaya kan bkn sja menjejaskn perokok tu sndiri, namun org di sekeliling perokok tersebut jugak. haa smoker yg sndiri makan asap tu, di pnggil 1st hand smoker, yang org2 yg dok dngan golongan tu, di knali sbg 2nd hand smoker. haaaa. 2nd hand smoker ni la kesian, dh la x dpt rasa nikmat rokok, dpat makan bkas asap org ja, tpi risiko nk kena pnyakit2 lebey kurang sama ja dgn 1st hander.

Gua pn ckap mcm gua x penah jdi mngsa asap ni. Actually, byak mmber2 gua yg dh sakan berasap di blakang kedai runcit dkat2 skolah and gua still lepak skali dgn depa. namun kita tidak boleh juga beranggapan org yg merokok suma nya x baek2 blaka. gua ada kenal sorang insan ni, yg gua x penah sngka akan merokok, still berasap jgak. xpa la, yg gua tau, hati budi dia x berubah.

Tpi yg gua pelik, tak penah ada srng pn mmber2 gua yg hulur gua rokok, walupon setengah batang. mngkin dorang tngok muka gua yg innocent gila nk mati tut tut, drng jdi cair dan tak smpai hati. aha~ ada penah gua tnya mmber gua, knpa dia tak penah offer aku rokok. dgn selambadak dia kata, " xyah la wei..merokok ni mmbahayakan kesihatan." aku tnya yang lain pula, mcm2 lagi jawapan nya. "..ang tu kecik lagi..", "ang budak baik. xyah xyah.." dan malah, ada yg ckap, " NO WAY". Mngkin dorang ni kedekut2 blaka, tapi x mngkin gak, sbb bila org lain minx, drng bagi ja. mmber2 kan? xkan nk berkira kot.

Gua ngaku mmg penah ada saat mmg btul2 gua mau try. sbab time tu mmg tension gila. tpi mngkin kerana gua takot nk mncuba, or gua tringat pesan makpak time gua kecik2 dlu, gua batal kn hasrat2 tersebut. Mngkin juga, Alhamdullilah kerna Tuhan telah beri kn gua perlindungan dari bnda2 ni.

Oh yea, gua tak setuju 100% pasal krng kata perokok umpama membakar duit sendiri. rokok2 yg dorng beli, suma nya termasuk cukai. cukai mnjadi pndapatan negara. so jika dipikir kn balik, drng pn ada mmbantu gak. bayang kn seminggu sekotak. sekotak plak rm10...sebanyak 23% rakyat Msia adalah smoker manakala 8% daripda tu ialah smoker perempuan.. haa. sminggu da brapa juta dpat? ishhhhh... bnyak tu. mmg telah mnjadi pndapatan negara untuk masa yg lama. lgipon rokok mnjadi keperluan hidup setelah ketagih, jdi rmai org akan beli jugak walupon harga rokok mkin mningkat skarang... sbenar nya, alasan ni di kuar kan oleh seorang lecturer di UiTM, iaitu Mr.Choi yang sangat comel, dan di support oleh mmber2 smoker yg lain. haha~

So itu sjalah gua mau story pasal rokok ni. seelok elok nya, kita jauhi lah merokok ni. merokok mndatang kn pelbagai penyakit2 yg kronik (diabetes,bnyak jenis cancer) kerana bahan2 kimia yang ada dalam sebatang "kok" tu. bkan saja kpada diri sndiri, tpi menjejas kn org di sekliling kita jgak. Bak kata raja lawak,
" Lu pikeyy la sendiri."
kalu la aku stat merokok..dunhill pilihan aku..haha

bajet sgguh la budak ni... xD

jgn amik malboro. pahit. serius x mohong ang. 


No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Full name is Zulhilmi bin Mohamad Salleh. Born on 17th September 1992. In St. Agnes Hospital, in Fresno, California. I love to do just about anything, just as long i have the mood for it. Such as blogging, dh lame nk start tpi x start2 gak, sbb malas. aha~ Im just human like the rest of you, so expect me to make mistakes. =)

Skodeng'd o.O

Stalkers